A Google az önéletrajzunk

Szerző: | 2024. márc. 12. | Önismeret, Pályamódosítás, Új szakma

Elgondolkodtál-e már azon, hogy napjainkban újfajta életrajz készül rólunk, méghozzá a Google közreműködésével. A munkáltatóknak most már csak be kell gépelniük a nevünket a keresőbe, és mindent megtudnak rólunk. Ha már posztoltunk a Facebookon, az Instán, a YouTube-on, a Tik-Tokon vagy a Twitteren, akkor ezek mind kideríthetők. Többé nem mi határozzuk meg, mit tudhat rólunk a munkáltató. Természetesen a legtöbben kigugliznak minket – igen, ige is lett a Google névből –, mielőtt döntenének felvételünkről.

A posztokon olvashatók együtt alkotják az új önéletrajzunkat, amely sokkal több adatot tartalmaz, mint a régimódi típus, a munkáltatók pedig ez alapján jobban meg tudják ítélni, milyen emberek és munkatársak lehetünk.
Legalábbis ezt hiszik. Csak a jó ég tudja, ki segíthet rajtunk, ha saját nevünkre rákeresve rémület tölt el bennünket a kapott eredmény láttán. Amennyiben az önéletrajz kifejezést tágabban értelmezzük, ez az új önéletrajzunk. Viszlát irányítás!

Vajon tehetünk-e valamit annak érdekében, hogy Google-életrajzunk kedvező benyomást tegyen? Igen, többféleképpen is. Ezek közül talán a legfontosabb a rólunk szóló információk szelektálása.

Nézd meg, mit tettél fel a Facebookra, az Instára vagy más közösségi oldalra, és távolíts el mindent – kommentet, fotót –, ami ellentétes azzal a szándékoddal, hogy kedvező képet alakíts ki magadról. Így a potenciális munkaadók nem fogják azt mondani: „Inkább mégse hívjuk be interjúra.”

Fordíts különös figyelmet a “kínos” fényképekre és a vulgáris kifejezésekre! Ezeket például a Facebookon a kukába rakhatod, ami 30 nap múlva törlődik. De akár az archívumba is helyezheted, ahol biztosan nem találják meg. De létezik olyan lehetőség is, hogy módosítod a kínos bejegyzésedet.

Ne feledd, az elküldött életrajzokat először 21-25 év körüli recruiterek olvassák el, akik feladata többek között az is, hogy ellenőrizzék a jelölt korábbi munkahelyeit, referenciáit, képesítései hitelességét. Aki nincs fenn az FB-n vagy a LinkedInen, vagy minősíthetetlennek tartják a posztjaikat, az számukra nem is létezik.

„Nem feltétlenül az tudja legjobban ellátni a munkát, akit felvesznek, de ő tudja legjobban, hogyan kell felvetetni magát.” (Richard Lathrop)

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, amelyek segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei.